Tilbage til Forsiden

Fjordsejlads fra Gråsten

Efter krigen var Flensborg Fjord i lang tid ikke frigivet til passagersejlads på grund af minefare, og det var svært at få en egentlig sejlads igang. Dog blev der sejlet flittigt i det inderste af fjorden og på den tyske side.

Se udklip om minefare

Den 23. juli 1955 lykkedes det af få arrangeret en aftentur fra Gråsten til Flensborg og retur. Skibet var "Libelle", der om dagen sejlede den mellem Flensborg og Kollund. Den var sejlet tom fra Flensborg til Gråsten, og efter aftenturen tilbage igen tilbage til Flensborg. Dette var den spæde start på efterkrigstidens fjordsejlads til og fra Gråsten.

Turen var en stor succes og blev gentaget 6. august 1955, 20. august 1955, 17. september 1955, alle gange med "Libelle".
Læse mere om fjordsejladsen Juli 1955

Allerede den 17. juli 1955 ankom "Libelle" med passagerer fra Flensborg til Gråsten, "Petuh-tanter". Opholdet i Gråsten var så tilpas langt, at man kunne nå at spadsere op til Cafe Kammeyer og der nyde eftermiddagskaffen. Normalt ankom skibet kl. 15.00 og sejlede tilbage omkring kl. 17.00.

Der var lignende sejladser 3. august 1955 med "Libelle", 10. august 1955 med "Forelle", 18. august 1955, "Libelle", 22. august 1955 med "Forelle", 25. august 1955 med "Forelle", 29. august 1955 med "Libelle", 6. september 1955 med "Forelle", 9. september 1955 med  "Forelle" og  13. september 1955 med "Libelle".

Image
"Forelle" på Flensborg Fjord, ca. 1960.

Toldkontrollen på Gråsten havn foregik i den første tid ved et bord der blev opstillet på kajen. Senere fik man lavet en vogn, hvor passagererne kunne gå ind af den ene side, få ordnet toldsager i skuret, og så gå ud i den anden ende.

Image
Toldkontrollen fra skurvognen på kajen 1964 (B1371).
Image

"Forelle"

Motorskibet "Forelle" er bygget 1934 på Flensburger Schiffsbau-Gesellschaft i Flensborg, og havde stabelafløbning i juli 1934. Det kunne medbringe 130 passagerer. Motoren var en MAN firetaktsdieselmotor med 125 hestekræfter.
"Forelle" havde et søsterskib "Libelle", der havde stabelafløbning i august 1934.

Skibene blev bygget til det nydannede Flensburger Förde Motorschiffahrtsgesellschaft. Ordren kom meget belejliget for skibsværftet, da ordrebogen var næsten tom på grund af verdenskrisen.
Skibene sejlede først i rutefart til Glücksborg, og kort tid senere overtog Förde-Reederei GmbH begge skibe.
Begge skibe var kortvarigt beslaglagt i 1940 af  den tyske krigsmarine.
Efter krigen sejlede"Forelle" og "Libelle" udelukkende i inderfjorden mellem Kollund  og Flensborg.
Det åbne agterdæk blev efter krigen lukket med en træbeklædning og vinduer, denne blev midt i 1960'erne erstattet af en aluminiumsbeklædning.
(Kilde:Flensburger FördeSchiffe af Gert Uwe Detlefsen)